Kereta ASEAN impian Khamil




















PENERAJU Kumpulan DRB-HICOM Bhd., Datuk Seri Mohd Khamil Jamil, mempunyai alasan yang kuat untuk tersenyum lebar pada minggu ini .
Beliau gembira bukan hanya kerana berjaya menguasai Proton Holdings Bhd. (Proton) tetapi juga dapat memuktamadkan perjanjian urus niaga itu pada Isnin dalam minggu jatuhnya tarikh hari lahir beliau.
''Menguasai Proton adalah hadiah hari lahir saya,'' kata Mohd Khamil sambil tidak menafikan bahawa kalau masa mampu diubah, beliau ingin sekali memeterainya hari ini (Jumaat) mengambil sempena hari jadinya.
Kejayaan besar dan bersejarah itu merealisasikan harapan beliau untuk menempatkan Proton di bawah sayap DRB-HICOM terkabul juga selepas sekian lama ditunggu-tunggu.
Penantian yang lama itu sinonim dengan jiwa beliau sebagai ahli korporat yang dikenali di kalangan media sebagai kaki pancing tegar dan peminat fotografi.
Sebenarnya, kehadiran semula syarikat pengeluar kereta nasional itu di bawah Kumpulan tersebut selepas diambil alih Petronas akibat krisis kewangan pada 1987, boleh diibaratkan seperti sirih pulang ke gagang.
Mohd Khamil yang kini memasuki tahun keenam menerajui Kumpulan itu, menyifatkan kejayaan itu adalah hasil usaha keras semua pihak dalam pengurusannya.
Beliau berkata, dirinya juga bertuah kerana memiliki barisan pengurusan yang cukup mantap untuk membawa syarikat itu ke peringkat yang lebih tinggi.
DRB-HICOM telah berkembang pesat selepas syarikat bermasalah itu diambil alih oleh tokoh korporat Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary pada 2004 selepas kematian pengasasnya Tan Sri Yahaya Ahmad.
Mohd Khamil tidak menyembunyikan kekecewaannya tentang sikap sesetengah pihak yang terus mempertikaikan keupayaan dan kebolehan DRB-HICOM, sedangkan syarikat seperti Mercedes berbangga dengan keupayaan anak Malaysia menghasilkan kereta mewah setanding dengan dipasang keluar negara.
Beliau berkata, DRB-HICOM berharap untuk melahirkan kereta ASEAN yang mewakili kerjasama yang menyaksikan Malaysia bertindak sebagai penerajunya.
Katanya: ''Setelah ketinggalan kepada Thailand dan Indonesia, kita tidak boleh membiarkan pula Vietnam mengatasi kita dalam industri automotif yang pernah mengukir nama Malaysia sebagai penerajunya.''
Beliau percaya DRB-HICOM melalui Proton mampu bersaing dengan syarikat terkemuka lain dalam mengadakan kenderaan elektrik dan juga hibrid di peringkat pasaran sejagat.
''Kami berharap untuk berbincang dengan para pengeluar kereta di rantau ini dan merintis pembangunan kereta elektrik ASEAN termasuk infrastruktur dan kemudahannya.'' jelas beliau.
Mohd Khamil percaya perkara mampu dicapai dengan wujudnya pemuafakatan dan pembabitan dengan semua pengeluar automotif di rantau ini.


Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Tangkal Besi Movie 2011 sdtvrip