Maya punca rating Nona jatuh? BIARPUN memiliki pakej yang lengkap, namun, penonton setia Nona bagaikan tidak merestui Maya Karin menjadi hos program w


BIARPUN memiliki pakej yang lengkap, namun, penonton setia Nona bagaikan tidak merestui Maya Karin menjadi hos program wanita unggul itu.


SEWAKTU TV3 mengumumkan pemilihan Maya Karin sebagai hos baru program wanita popularnya, Nona tahun lalu, ramai yang melihatnya sebagai perkembangan yang positif.

Manakan tidak. Maya memiliki segala-galanya yang mampu menarik perhatian audiens untuk terus setia bersama Nona yang sudah suku abad bersiaran itu.

Pastinya, TV3 mempunyai sebab tersendiri memilih Maya yang cukup terkenal dengan kecantikan dan kebijaksanaannya itu dalam mengemudikan Nona yang pernah mempopularkan nama-nama hebat seperti Datin Seri Normala Shamsuddin, Nurfarahin Jamsari, Azizah Ariffin dan Datin Norjuma Habib.

Selepas hampir setahun Maya mengemudikan rancangan itu, maklum balas yang diterima adalah pelbagai. Sudah menjadi adat resam dunia hiburan, ada yang suka dan ada yang tidak.

Rata-rata maklum balas yang diterima kebanyakannya merasakan Maya tidak mampu menarik perhatian minat mereka untuk terus menonton Nona seperti mana musim-musim terdahulu.

Sehingga ada desas-desus mengatakan rating Nona tidak lagi sehebat dulu apabila ia hanya sekadar mencatatkan jumlah penonton sekitar 1 hingga 1.2 juta setiap minggu sahaja.

Pelbagai reaksi yang diterima tentang gaya penyampaian Maya yang pada hemat mereka kelihatan kekok dan begitu canggung sekali jika hendak dibandingkan dengan penyampai terdahulu.

Mengulas perihal ini, Penerbit Eksekutif Nona, Hartina Ayu Harun tidak menafikan mereka menerima banyak respons daripada penonton setia Nona tentang Maya.

Bagi Hartina Ayu, ia adalah perkara normal untuk mana-mana program yang cuba menampilkan kelainan dan pembaharuan dalam usaha mereka menarik perhatian penonton.

Memang pada asalnya, kata Hartina Ayu, pemilihan Maya sebagai hos Nona adalah untuk memikat golongan urban di samping pengikut setia program wanita unggul itu.

"Adalah tidak wajar untuk menyalahkan Maya sebagai punca rating Nona tidak sehebat ketika Normala atau Nurfarahin mengendalikannya dulu. Kami di TV3 harus akui persaingan kini semakin sengit dan penonton pun mempunyai seleksi untuk memilih rancangan kegemaran mereka.

"Jika diperhatikan, dalam tempoh satu jam Nona disiarkan iaitu dari pukul 2 hingga 3 petang itu, stesen lain menayangkan program dari pelbagai genre yang pastinya memberikan saingan sengit kepada Nona.

"Seperti yang saya katakan tadi, penonton kini mempunyai pilihan untuk menonton rancangan yang mereka suka. Tetapi, apa yang pasti, Nona tetap mempunyai penontonnya sendiri," jelas Hartina Ayu penuh optimis.

Dia berkata demikian pada majlis rumah terbuka Wanita Hari Ini dan Nona yang telah diadakan di Restoran Istana Bambu, Hulu Kelang, Selangor, baru-baru ini.

Menyambung perbualan, Hartina Ayu tidak menafikan pemilihan hos merupakan faktor utama untuk mengekalkan pengaruh dan kehebatan sesebuah program seperti Nona.

info >utusan.

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban