1,000 demonstrasi bantah Ladang Rakyat

1,000 demonstrasi bantah Ladang Rakyat











KOTA BHARU 16 Mei – Lebih 1,000 orang berpakaian serba merah mengadakan demonstrasi secara aman di hadapan pusat pentadbiran Kerajaan Pas Kelantan di Kota Darulnaim di sini hari ini bagi membantah pelaksanaan program Ladang Rakyat yang didakwa telah diselewengkan.

Perhimpunan yang diketuai oleh Pengerusi Orang Muda Berpadu Anti Korupsi Kelantan (OMBAK) yang juga Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Anuar Safian bermula pada pukul 9.30 pagi.

Selain OMBAK, peserta perhimpunan tersebut terdiri daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Majlis Belia Kelantan, Majlis NGO Negeri, Belia 4B dan Pemuda UMNO Kelantan serta penduduk Orang Asli dari Gua Musang.

Mereka membawa pelbagai sepanduk yang tertera perkataan 'Berhentilah Nik Aziz’; ‘Pas Tipu Rakyat’; ‘Ladang Wakil Rakyat’; ‘Pade doh weh .. tok wakil Pas kayo doh' dan ‘Bila nak selesai masalah air, serabut doh weh!!!’ serta melaungkan slogan ‘Gelombang Merah’.

Anuar turut menyerahkan memorandum bantahan kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yusof untuk disampaikan kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kira-kira pukul 10 pagi.

Memorandum tersebut menuntut Kerajaan Pas Kelantan yang diketuai oleh Nik Abdul Aziz membuat penjelasan terhadap lima perkara utama iaitu senarai serta status syarikat yang menjalankan projek Ladang Rakyat dan sejauh mana penglibatan bumiputera Kelantan dalam syarikat-syarikat terbabit.

Tuntutan lain termasuk senarai terperinci bilangan peserta, perincian perolehan pendapatan atau laporan kewangan sejak 2006 dan lokasi, keluasan serta status tanah yang dimajukan.

Anuar berkata, perhimpunan itu diadakan untuk menuntut keadilan bagi pihak rakyat negeri ini.

“Sudah terlalu lama rakyat terutama di kawasan Gua Musang, Kuala Krai dan Jeli dianiaya. Jadi, kita minta Kerajaan Pas Kelantan supaya mengeluarkan kertas putih bagi menjelaskan semua isu yang berbangkit tentang Ladang Rakyat,” katanya.

Sementara itu, Kerajaan Pas Kelantan hari ini menjelaskan bahawa isu tanah dirampas untuk program Ladang Rakyat timbul berikutan tindakan sindiket yang meneroka tanah secara haram sebelum menjualnya kepada penduduk sehingga menyebabkan kekeliruan.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, pihaknya tidak pernah merampas tanah rakyat untuk pembangunan program tersebut kerana ia dibuat mengikut undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan di bawah Enakmen No. 2 Tahun 2006.


p/s: pulak satu-satu hal politik idol negara ni"giler glamer ker apa? atau mmg muka tu kulit tebal?

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban