Bersih 2.0 been lunch July 9 2011 Malaysia Kuala Lumpur KL Rallies by stupid ppl

Bersih 2.0 Today July 9 2011 Malaysia Kuala Lumpur KL Rallies

 

 




Tuntutan Segera Perhimpunan BERSIH 2.0
1. Bersihkan senarai undi
• Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.
• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.
2. Mereformasikan undi pos
• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.
• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.
• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.
3. Gunakan dakwat kekal
• Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.
4. Masa kempen minima 21 hari
• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.
• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.
5. Akses media yang bebas dan adil
• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.
• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.
• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.
6. Kukuhkan institusi awam
Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.
Contohnya :
Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.
Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.
Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.
Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.
7. Hentikan rasuah
Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.
Pembelian undi harus dihentikan!
Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.
8. Hentikan politik kotor
BERSIH 2.0 menuntut SEMUA  ( dia kata semua) parti politik untuk menghentikan politik kotor.

data collected from http://bm.bersih.org

apa pun aku rasa something wrong with this bersih"dari checking out aku sendiri"
1) perhimpunan ni ditaja oleh org luar.

2)budak yang hadir masa perhimpunan ni pun ada kata terima wang rm 100-150 kalau gy .

 (ps:/perghh..ni pun pelik..gak..banyak duit)

3)tuntutan dia merepek2. undi dakwat kekal? macam bebudak.bukan ke kalau kertas undi tu salah satunya kalau kotor dia akan reject ker? so kalau pencil kalau dipadam pun ia akan tinggal kesan comot? apa lagi kalau guna pemadam cecair.

4) pengundi hantu? heh"bukan ke org kampung mmg suka merantau ke bandar.cari kerja.takkan lah ..kerja kat kl lik umah kat trengganu atau kelantan.wak lu.."takkan korang nak buang daerah budak2 tuh"dah diorg tak nak tukar tempat mengundi. yang ni diorg bongok...sikit.

5) perhimpunan atau mogok ni..kalau tak dibenar kan guna lain asal"atau berjumpa pm lain lah..ini peluang nak mengemuka kan..aduan kan ada'why nak berhimpun camtu? dah lah tu..ketua dia pelik jew"satu india satu mamat pkr yang muka dia kecoh ngan perkara terkutuk dia.erm"agak2 ni salah satu dari publisiti murahan'untuk pilihan rasa akan datang?

6)• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang. <--yang ni guna i.c lah konon. brapa ramai perantaw yang duk merempat kat k.l tu ada tukar alamat asal mereka yang kat i.c? konon nya nak kekal kan anak watan lah sangat. bodoh~suka diorg lah kalau tak nak tukar alamat i/c diorg dan tukar alamat mengundi diorg.diorg ada tempat tanah kelahiran diorg'tah mana tau..rasa diorg duk keja ke"atau tak sempat nak lik kg ke..atau tak pernah lik kampung.dan bila pilihan raya jer mereka berpeluang nak lik kampung jumpa'mak ayah,kawan lama..( cakap pasal freedom konon'besih@kotor pendek otak wat per nak main paksa-paksa)

yang ni pun pelik dah tau tanya lagi

• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.
apa kata kita mintak surat nyata sbb pada mereka sbb kenapa yang tak leh balik'sedangkan mereka pasti dapat cuti umum.

• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.
yang ni ofcoz lah semua tahu.bila pilihan raya semua anggota kerajaan walau pun tak keja kena standby jikalau terjadi benda yang tak di ingini'
contoh"kalau lah tiada anggota standby -tiba2 negara kena serang siapa nak protect negara.bongokkk..        "

• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.lol lagi lah semak kalau agen politik leh berada dalam tempat camtu..kena agen tu perasuah..'haa yang ni lagi tak elok. apa kata-kata hanya camera video perakam live disedia kan setiap tempat kira undi dan disediakan wide screen kat luar so agen leh tgok kalau ragu..tukang kira'adoi..macam org spr tak reti kira jer.."agak2 aa.a bongok lah diorg kalau bagi korang agen-agen semua masuk time kira..punya banyak option ..yang ni jer yang terfikir? cakap lah senang nak wat keja merasuah tukang kira.."cheh" sendiri tanya sendiri kantoii.. bodoh..."


Akses media yang bebas dan adil ( media bebas dan adil) kekek.. bukan blogger semua dan camera man bebas semua ada time pilihan raya setempat ke kang banyak sangat wartawan ngan cameraman'kang korang cakap pengundi hantu lak"wak lu  lah lu cakap tak suka org luar then mintak lak banyak kan wartawan dan media bodoh"bongok'pemintaan merepek..'atau korang nak media korang sendiri yang leh jadi pengundi hantu??? heh?  

• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding. (sikit-skit adil~guna word saksama lah..macam promote keaadilan lak..publisiti murahan.)
macam lah muka diorg tak kuar"kat tv.weii org tv tu banyak tempat lah nak gy.macam lah 24jam nak kuar muka korang kat tv"kalau tempat bukan dalam pilihan raya nak kena tgok muka org ditempat pilihan raya lah 24 hour camtu..giler tak best waktu tu nak buka tv..dah lah org tak suka politik'ko nak panjang kan siaran politik..alamat tak laku lah stesyen tv..

haa rasuah ni aku suka..kalau aku lah ..1st aku jaga.."kastam' imigresen ' last baru polis.
dihapuskan buku saman org what ever..semua guna alat digital"just slot ic then press jenis kesalahan"pastu..
setiap anggota dan petugas kena bawa camera pemantau kerja bersama'mini webcam'so org atasan leh tgok diorg wat keja.semua kaunter jabatan kena pakai..hehe ok tak camnie.."haa duit tambahan tu korang bayar'
kerajaan naik tax sikit pun korang bising'gula naik sikit pun dah bising.'nak upgrade system.."
dah lah malas nak layan agenda tersembunyi bersih ni yang  bergabung ngan pas/pkr/dap

calon dia lak ..giler tak best.
p/s: berhenti lah dari ikut bontot org aja..bukan glamer pun komunis tetap bersifat komunis"buat penat jer sekolah hari-hari baca rukun negara tuh'walhal titah sultan atau raja-raja korang langgar.macam negara afrika lak korang nieh'cuba bayang kan kalau bangla yang duk keja tepi jalan tu..korang bagy dia jadi raja"amacam? best ker? dah tentu lah korang taknak kan..org melayu berpegang pada adat"bangsa lain berpegang pada resam' jgn jadi cam org luar tiada budaya dan adat resam.jgn rugikan org lain atas tindakan penting diri anda.

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban