Peluang sertai kursus walet


Suzana Jasmin menunjukkan beberapa produk berasaskan burung walet di Alor Gajah, baru-baru ini.



MEREKA yang berminat dalam industri burung walit berpeluang menceburi bidang tersebut dengan menyertai kursus lanjutan yang dianjurkan AQ Walit Training Centre di Alor Gajah, Melaka pada 12 dan 13 November ini.
Kursus berkenaan merupakan susulan daripada beberapa siri sebelum ini yang bertujuan memberi pendedahan kepada peserta yang mahu berjinak-jinak dalam bidang berkenaan.
Menurut Pengurus Syarikat, Suzana Jasmin, bengkel berkenaan melibatkan beberapa sesi yang akan membincangkan pelbagai topik penting dalam perusahaan walit.
Antara topik tersebut ialah potensi dan senario industri walit di negara ini, perancangan pembinaan perumahan burung walet dan teknik teknik pelaksanaan yang terkini.
Topik yang tidak kurang penting ialah kawalan musuh walit, kaedah memasak sarang burung dan produk hiliran.

Topik lain termasuk skop kerja dan reka bentuk bangunan walit, kerja-kerja pengurusan rumah burung walit dan teknik bancuhan white hormone dan black hormone.
''Peserta juga akan didedahkan dengan amalan perladangan walit yang baik ( GAHP ) dan penyediaan kertas kerja projek,'' katanya.
Selain Suzana, turut terlibat sebagai penceramah dan fasilitator ialah Pengarah Syarikat, Jasmin Jasin dan bekas pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) Terengganu, Dr. Azizol Md. Sharun.
Suzana berkata, penganjuran kursus tersebut bertujuan melahirkan lebih usahawan baru dalam industri walit terutama di kalangan bumiputera.

clickme for link to AQ WALIT

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban