Dayana tak rela dimalukan








































SEPANJANG sesi fotografi bersama pelakon muda ini, dia kelihatan cukup ceria, mulutnya berceloteh bak bertih digoreng lantaran terlalu teruja diberi peluang keemasan menjadi gadis penghias muka depan Pancaindera.
Jika selama ini, dia hanya berkesempatan untuk membaca artikel rakan seperjuangan di sisipan Mingguan Malaysia tetapi kali ini, dia menjadi salah seorang daripada bintang yang menjayakan sisipan akhbar paling digemari hujung minggu itu.
Bagaimanapun watak girang Dayana berubah serius tatkala sesi temuramah pada petang Khamis lalu. Anak jati Kuala Lumpur yang berusia 21 tahun ini kelihatan fokus mendengar soalan yang diajukan dan cukup berhati-hati membuat huraian jawapan.


Tambahan pula melibatkan peristiwa memalukan yang terjadi pada dirinya apabila ada seorang lelaki meraba punggungnya sewaktu mengacara rancangan secara langsung di televisyen pada tahun 2009.
Insiden itu berlaku sewaktu dia terikat sebagai peserta program realiti Anak Wayang yang diperkenalkan untuk mencari bakat lakonan dengan melalui cabaran drama televisyen.
"Sebenarnya, Yana terperanjat bila satu Malaysia terlebih dulu tahu cerita memalukan itu sedangkan Yana hanya beritahu orang tertentu dalam produksi saja.
"Walhal, masa gosip itu tersebar, semua peserta Anak Wayang tidak dibenarkan sekali berinteraksi dengan dunia luar sama ada guna telefon atau apa saja.
"Tapi bila kejadian yang berlaku sekelip mata pada Yana itu, Yana tak ada siapa nak mengadu. Yana tak ada pilihan lain dan tak ada kuasa nak ubah semua itu," kesal anak tunggal ini.
Pemilik nama sebenar Nur Dayana Kamsun Baharin ini turut ditanya tentang dakwaan segelintir pihak mengatakan dia sombong tak bertempat sewaktu mula melangkah masuk dalam industri seni sebelum ini.
"Semua itu salah faham sebab Yana tak kenal sesiapa dan tak ada orang yang kenalkan Yana dengan orang-orang penting dalam industri ini. Kalau ada orang yang terasa, Yana minta maaf ye," katanya jujur.
Penjelasan yang dibuat pelakon filem Apokolips dan Hello ini seolah-oleh bersikap terlalu defensif, adakah Yana cuba menyembunyikan sesuatu?
Menjawab persoalan ini kelihatan Yana menarik nafasnya dalam-dalam sebelum berkata: "Sama sekali tidak".
Sambungnya: "Yana bukan jenis yang sengaja cipta kontroversi tanpa sebarang alasan kukuh. Yana mengakui bukan budak baik tapi Yana masih ada prinsip dan ada maruah keluarga yang perlu dijaga.
"Sebab itu Yana rela sunyi tanpa sebarang publisiti ciptaan sendiri. Biarlah Yana guna kudrat yang ada cipta nama sendiri, cari job lakonan, mana tau orang luar boleh kenal rapat lagi dengan Yana," katanya lagi.
Pelakon drama Selipar Jepun Suria yang bersiaran di Astro ini juga menyatakan pendirian tidak mahu mencari 'penyakit' untuk lekas popular.
"Ada artis yang sanggup keluarkan aib sendiri di media, kemudian buat jawapan penjelasan semata-mata nak cari publisiti supaya nama cepat naik.
"Tak malu ke buat macam itu? Yana tak nak cara macam tu sebab jiwa Yana boleh kacau kalau guna cara kotor itu.
"Banyak kesan buruk daripada baik, sebab masyarakat kita ini memang prihatin dengan tingkah laku artis. Mana yang tak elok, cepat benar diingat.
"Yana tak popular tak apa, asalkan tahu sasaran utama dan tempat yang sepatutnya Yana buktikan pada semua satu hari nanti," harap Dayana yang begitu mendambakan anugerah pelakon wanita terbaik satu masa nanti.
Rahsia cerita peribadi
MENGAJUKAN persoalan peribadi pemegang tali pinggang hitam merah bagi seni mempertahankan diri Taekwando ini mengundang rasa kurang selesa yang ditunjukkan menerusi bahasa tubuhnya.
Pelakon drama BFF di TV3 ini mengakui bahawa dia tidak gemar berkongsi cerita peribadi yang disifatkan sebagai satu-satunya ruang buat dirinya untuk bernafas.
"Yana tak ada apa-apa yang boleh dibanggakan setakat ini. Tak naklah kongsi banyak sangat cerita peribadi, nanti lambat laun orang mesti tahu sebab industri kita kecil.
"Macam teman lelaki, ada wartawan yang korek cerita ini, tapi Yana segan nak beritahu. Alah, baru tahap kekasih saja, lainlah kalau dah betul-betul sahih jadi bakal suami ke apa, baru Yana buka cerita," ujarnya penuh berhemah.
Ditanya, siapa lelaki berpangkal K yang menjadi pilihan sehingga Dayana turut memakai rantai berhuruf itu, pelakon yang lahir pada 1 Mei 1991 ini tersenyum lawa sebelum menepis kata: "Tak ada sesiapa. Saja aja".



Related Posts :INFO ARTIS

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban