Peringati ulang tahun Dasar Pandang Ke Timur

Peringati ulang tahun Dasar Pandang Ke Timur



























PUTRAJAYA 13 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Perdana Menteri Jepun, Yoshihiko Noda bertukar-tukar perutusan khas memperingati ulang tahun ke-30 Dasar Pandang Ke Timur.
Kementerian Luar dalam satu kenyataan hari ini berkata, kedua-dua Perdana Menteri menegaskan, dasar tersebut adalah satu petanda tentang wujudnya ikatan persahabatan dan perkongsian akrab antara Malaysia dan Jepun.
"Kedua-dua pihak melahirkan harapan bahawa Institut Teknologi Antarabangsa Malaysia-Jepun (MJIIT) yang ditubuhkan di Kuala Lumpur baru-baru ini, akan maju secara signifikan sebagai pusat kecemerlangan dalam pendidikan kejuruteraan, tidak saja di Malaysia, tetapi juga untuk rantau ASEAN," katanya.
Tahun ini menandakan ulang tahun ke-30 Dasar Pandang Ke Timur yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 1982.
Dasar itu mempunyai matlamat utama bagi menimba pengetahuan teknologi, etika kerja dan nilai-nilai kerja baik yang dilihat sebagai satu daripada unsur penting bagi kejayaan negara-negara membangun di Asia Timur terutama Jepun.
Menerusi pelaksanaan dasar tersebut yang berjaya buat tiga dekad lalu, kira-kira 15,000 warga Malaysia telah mendapat manfaat menerusi pengajian dan latihan di universiti-universiti dan syarikat Jepun, terutama dalam sektor yang memerlukan kemahiran teknikal yang tinggi serta penggunaan teknologi termaju. - BERNAMA

Related Posts :info pelajar, Isu Rakyat, Suara Rakyat

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban