Tipu gores dan menang catat 81 kes

KUALA LUMPUR 18 Julai - Sebanyak 81 kes penipuan peraduan gores dan menang dilaporkan di sekitar Lembah Klang sejak awal tahun ini membabitkan jumlah kerugian kira-kira RM649,025.
Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Abu Samah Shabudin berkata, daripada jumlah itu hanya 10 peratus mangsa yang tampil membuat aduan.
“Tiga cara digunakan sindiket ini untuk menipu mangsa iaitu menerusi rayuan, ugutan dan desakan.
“Oleh itu, orang ramai dinasihatkan tidak terpedaya dengan sindiket gores dan menang yang dikesan cuba mempengaruhi masyarakat terutamanya di kawasan-kawasan tumpuan ramai seperti di Bukit Bintang, KL Sentral, di hadapan bank-bank, di stesen monorel dan pusat beli-belah di sekitar ibu kota," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menutup Forum Kepenggunaan Penipuan Internet Terjebak atau Tamak di sini hari ini.
Forum itu dibarisi ahli panel daripada pelbagai agensi dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antaranya Pegawai Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Mohd. Mustaffa Hamzah; wakil Persatuan Bank-bank Malaysia, Baizura Ahmad; wakil Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, Zulkarnain Mohd. Yasin dan wakil Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Asisten Supritenden Mohd. Syafiq Jinuin Abdullah.
Dalam pada itu, Mohd. Syafiq Jinuin berkata, sebanyak 403 kes jenayah siber dilaporkan sejak awal tahun ini membabitkan kerugian kira-kira RM16.3 juta.
Jelas beliau, jenayah siber itu antaranya penipuan dan pemalsuan menerusi internet, hubungan cinta di laman web, pembelian produk menggunakan internet seperti telefon bimbit dan komputer riba serta penyamaran melalui telefon.
Katanya, antara punca peningkatan jenayah siber disebabkan peningkatan pengguna internet yang kurang kesedaran mengenai amalan keselamatan semasa menggunakan perkhidmatan itu.
“Pengguna juga mudah tertarik dengan harga produk yang lebih murah yang ditawarkan secara online berbanding harga asal di pasaran tanpa menyedari ia sebenarnya penipuan," katanya.



p/s:selalunya kes ini banyak dilakukan dimalam hari lokasi berhampiran bank-atm.



Related Posts :Info Jenayah

Comments

Popular posts from this blog

Naruto Episode Movie download

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban