Sektor francais disasar raih RM24.3 bilion 2014





















KUALA LUMPUR 17 Nov. - Sektor francais disasar menyumbang RM24.3 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2014, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek.
Untuk tahun ini, katanya, sektor itu menyumbang RM23.6 bilion.
"Industri francais kini semakin berkembang dan setakat 13 Nov lalu sebanyak 684 syarikat francais dari pelbagai sektor sudah didaftar," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Francais Komuniti Zon Tengah, di sini Ahad.
Menurut Hasan, Program Francais Komuniti yang dilancar pada 2011 juga menampakkan kejayaan dengan 280 francaisi mikro diwujudkan setakat ini.
Program Francais Komuniti Zon Tengah selama dua hari sejak semalam itu disertai oleh 23 syarikat francais, agensi berkaitan dan Persatuan Francais Malaysia yang menawarkan peluang perniagaan francais kepada masyarakat.
Sementara itu, Pengarah Bahagian Penguatkuasa kementerian, Mohd. Roslan Mahayudin yang turut hadir memberitahu pemberita, pihaknya tidak bercadang membenarkan anggotanya membawa pulang senjata api atau menambah bilangan senjata api yang diguna ketika operasi.
"Setakat ini dengan bilangan (senjata api) yang kementerian ada mencukupi kerana kita bukan menggunakan senjata api sepanjang masa.
Beliau ditanya sama ada pihaknya akan membenarkan anggota penguat kuasanya membawa senjata api sepanjang masa susulan kes ketua penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang ditembak mati 10 November lepas. - BERNAMA

Comments

Popular posts from this blog

PSY - GANGNAM STYLE hits world

Feri berlanggar, 38 terkorban

Kepergok Pocong [Indo] (2011) VCDRip MKV